Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η Διαδικτυακή Επιστημονική Ημερίδα που διοργάνωσε το Ερευνητικό Έργο C.W. - SMILE, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και το Πάντειο Πανεπιστήμιο

14 Αυγούστου 2020

«H Παιδική Ευημερία και Προοπτικές Βελτίωσής της»

 

Το Ερευνητικό Έργο C.W.- SMILE, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και το Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών, πραγματοποίησαν την Τετάρτη 12 Αυγούστου 2020,  Διαδικτυακή Επιστημονική Ημερίδα, με θέμα: «H Παιδική Ευημερία και Προοπτικές Βελτίωσής της». Στην επιστημονική επιτροπή συμμετείχαν ο Καθηγητής του Τ.Ο.Π.Α. Παντείου, κ. Αναστάσιος Τασόπουλος και η Δρ. Λεριού Ειρήνη.

 

Κατά την έναρξη της Ημερίδας,  χαιρετισμό απηύθηυνε η κα. Χαρά  Γροσδάνη, Κοινωνική Λειτουργός, Συντονίστρια Κοινωνικής Υπηρεσίας του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού», Εξουσιοδοτημένη Εκπρόσωπος σε θέματα Επικοινωνίας και Διαχείρισης του ερευνητικού έργου C.W. –SMILE του Προέδρου του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και Project Manager του έργου C.W.- SMILE, κ. Κώστα Γιαννόπουλου.

 

Η Δρ. Ειρήνη Λεριού, κύρια Ερευνήτρια, Επιστημονική Υπεύθυνη & Project Manager του Έργου C.W.-SMILE, παρουσίασε τα επιστημονικά αποτελέσματα της ποσοτικής έρευνας του πρώτου μέρους του ερευνητικού έργου, ενώ ιδιαίτερη έμφαση έδωσε σε επιστημονικές προτάσεις κοινωνικής προστασίας των παιδιών.

 

Κατά την ομιλία της η κυρία Λέριου επεσήμανε πως η ευημερία των παιδιών θα πρέπει να είναι ο τελικός σκοπός κάθε κοινωνίας και εκφράζεται σε δύο άξονες:

  • Ικανοποίηση που τα παιδιά θα πρέπει να απολαμβάνουν υπό συνθήκες που δημιουργούνται από οικονομικούς και μη οικονομικούς παράγοντες.
  • Εκπαίδευση που καλλιεργεί στα παιδιά όχι μόνον δεξιότητες αλλά και αξίες ως προς το πώς θα γίνουν «ωραίοι» ως άνθρωποι.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το σχολικό έτος 2018-2019 σε 27 σχολεία της Αττικής και στα 3 Κέντρα Στήριξης  Παιδιού & Οικογένειας που λειτουργεί ο Οργανισμός «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στην Αττική (Νέα Μάκρη, Μαρούσι και Ίλιον). Απευθύνθηκε σε μαθητές της τελευταίας τάξης κάθε σχολικής βαθμίδας.

 

Οι ερωτήσεις αφορούσαν σε δυο περιόδους, στα χρόνια της κρίσης από το 2010 ως το 2018 και στην περίοδο 2018-2019 και κάλυψαν 6 θεματικές ενότητες:

  • Συνθήκες διαβίωσης στο Σπίτι, Κατάλληλη διατροφή, Εισόδημα/Ανεργία ως προς τους οικονομικούς παράγοντες που επιδρούν στην παιδική ευημερία.
  • Δυνατότητα πρόσβασης στην Υγεία, στην Εκπαίδευση, στο παιχνίδι/χαλάρωση οι οποίοι συνιστούν τους μη οικονομικούς παράγοντες που επηρεάζουν την ευημερία των παιδιών.

Το εργαλείο που έχει αναπτυχθεί επιτρέπει να εντοπιστούν ποιοι από αυτούς τους παράγοντες έχουν επηρεαστεί δυσμενώς ανά γεωγραφική συστάδα (cluster) επιτρέποντας στην πολιτεία να μπορεί να προσεγγίσει κάθε τοπική κοινωνία,  με εξειδικευμένες  ως προς τις ανάγκες τους λύσεις.

 

Οι βασικές προτάσεις του έργου είναι:

1.    Σύσταση ομάδας διαβούλευσης, αποτελούμενη από φορείς και εταιρείες που διαχειρίζονται κονδύλια, φορείς που ενδιαφέρονται να κάνουν δωρεές και άλλους εμπλεκόμενους με την παιδική ευημερία.
2.    Δημιουργία σύγχρονου Ενοποιημένου Ψηφιακού Συστήματος που θα ενημερώνεται με τοπικές ανάγκες και αντίστοιχα θα στέλνει ειδοποίηση στην ομάδα διαβούλευσης. (πχ. η ομάδα θα μπορεί να ενημερώνεται άμεσα μέσω ενός τέτοιου συστήματος και χωρίς γραφειοκρατία για πιθανή λιποθυμία παιδιού σε σχολείο/ανάγκη υποστήριξης και αντίστοιχα κάποιος φορέας της Ομάδας να αναλαμβάνει υποστήριξη/επίλυση του προβλήματος.)  

 

Ένα από τα αξιοσημείωτα  συμπεράσματα της έρευνας είναι ο δυσμενής αντίκτυπος της οικονομικής κρίσης σε παράγοντες της ευημερίας των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου που δεν εξαρτώνται  από τις οικονομικές συνθήκες!  Για τα παιδιά του Γυμνασίου, η μη οικονομική τους ευημερία φαίνεται να επηρεάστηκε δυσμενώς στο τέλος της κρίσης. (2018-2019)  

 

Στην Ημερίδα συμμετείχαν με εισηγήσεις  η κα. Σέβη Τσουκλίδη, Κοινωνική Λειτουργός στο Κέντρο Στήριξης Παιδιού & Οικογένειας Αμαρουσίου του Οργανισμού «Το Χαμόγελου του Παιδιού», η  κα. Μαίρη Καλύβα, Κοινωνική Λειτουργός του Οργανισμού και ολοκληρώθηκε με ερωτήσεις του κοινού, οι οποίες προσέφεραν τη δυνατότητα για μια ιδιαίτερα εποικοδομητική, καταληκτική συζήτηση.