Πριν χτυπήσει το Κουδούνι: Πώς μπορούμε να κάνουμε την εμπειρία του σχολείου πιο ελκυστική για το παιδί;

14 Σεπτεμβρίου 2020

Οι τελευταίες ημέρες του Αυγούστου είναι -τουλάχιστον για παιδιά και γονείς- συνυφασμένες με την έναρξη του σχολείου. Η καλοκαιρινή ραστώνη αρχίζει να δίνει τη θέση της σε μία σειρά υποχρεώσεων οι οποίες πρέπει να καλυφθούν πριν ακουστεί το πρώτο σχολικό κουδούνι. Πόσο ομαλή μπορεί να είναι αυτή η μετάβαση για μικρούς και μεγάλους; Άραγε υπάρχουν τρόποι προκειμένου παιδιά και ενήλικες να καταφέρουν να βιώσουν ανώδυνα την επιστροφή στα θρανία; Παρακάτω αναφέρονται ορισμένες προτάσεις οι οποίες έχουν ως στόχο να κάνουν την εμπειρία του σχολείου ελκυστικότερη για το παιδί άρα και για την οικογένεια που το πλαισιώνει.

 

Αρχικά, μία πρώτη αναγνώριση της φυσιολογικότητας των αρνητικών συναισθημάτων του παιδιού προς το σχολείο θα μπορούσε να διευκολύνει τα πράγματα. Ποιος δε θα ήθελε άλλωστε να παρατείνει για λίγο την περίοδο των διακοπών του ή να επιστρέψει σε ένα ανιαρό εργασιακό περιβάλλον;

 

Ακριβώς, λοιπόν, σε αυτή την αναγνώριση θα μπορούσε να στηριχθεί και η προσπάθεια των γονέων/ φροντιστών για ένα ελκυστικότερο σχολείο.

 

Σχολείο, όχι ως απλή υποχρέωση

Το να αντιλαμβάνεται ένα παιδί το σχολικό πλαίσιο ως μία υποχρέωση –πόσο μάλλον ως τιμωρία- την οποία δεν μπορεί να αποφύγει, σίγουρα δεν προωθεί την επιθυμία του για φοίτηση. Ένα παιδί δηλαδή το οποίο αγνοεί τον σκοπό της παρουσίας του στο σχολείο –με ενδεχόμενη εξαίρεση την γνωστική του κατάρτιση- πιθανόν να αντιμετωπίσει δυσκολίες προσαρμογής.  Καταλυτικό ρόλο σε αυτό θα μπορούσε να παίξει ο γονέας με το να εμφυσήσει στο παιδί ενθουσιασμό  για την εμπειρία του σχολείου. Αν ο κάθε ενήλικας μοιραζόταν τις θετικές σχολικές του εμπειρίες ίσως τα παιδιά να είχαν περισσότερη προσμονή για την εκπαιδευτική εμπειρία.

 

Σχολείο σαν παιχνίδι

Η δημιουργικότητα δε θα μπορούσε να λείπει από ένα ελκυστικό σχολείο. Ζωγραφιές, ιστορίες, τραγούδια, εκδρομές, σχολικές εορτές και παιχνίδια εντός και εκτός τάξης είναι μερικά από τα συστατικά στοιχεία αυτού του σχολείου. Γιατί λοιπόν να αναφερόμαστε στο σχολείο μονάχα σαν εφαλτήριο για απόκτηση γνώσης; Το σχολείο έχει τόσα πολλά να μας δώσει πριν καν μάθουμε να γράφουμε και να διαβάζουμε.

 

Σχολείο ως ευκαιρία για κοινωνικοποίηση

Οι φίλοι μπορούν να αποτελέσουν το ισχυρότερο κίνητρο ενός παιδιού για να αγαπήσει το σχολείο. Το στοίχημα της κοινωνικοποίησης είναι ικανό να επηρεάσει κάθε προσπάθεια του παιδιού για προσαρμογή στο σχολικό περιβάλλον, αν φυσικά κερδηθεί από νωρίς. Άλλωστε, η φράση ‘αύριο θα δεις τους φίλους σου!’ ακούγεται σίγουρα πιο ευχάριστη από ό, τι το ‘αύριο πας σχολείο!’.

 

Σχολείο ως προέκταση της ήδη υπάρχουσας καθημερινότητας

Ιδιαίτερα χρήσιμη θα ήταν η ομαλή μετάβαση του προγράμματος του παιδιού πριν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Η ύπαρξη μίας υγιούς ρουτίνας, άλλωστε, βοηθά ακόμη και στην περίοδο των διακοπών(Knopf, 2016). Το να συναντήσω τους συμμαθητές μου λίγο πριν ξεκινήσει η χρονιά, το να προετοιμάσω με ενθουσιασμό το χώρο μελέτης μου και να σκεφτώ τι θα φορέσω την πρώτη μέρα στο σχολείο μπορούν να αποτελέσουν μικρά κίνητρα προς την επιστροφή στα θρανία.

 

Σε κάθε περίπτωση, ας μην ξεχνάμε πως ένας ενθουσιώδης γονέας έχει σίγουρα περισσότερες πιθανότητες να αποτελέσει τον γονέα ενός παιδιού που απολαμβάνει το σχολείο και δεν παύει να εξελίσσεται μέσα σε αυτό. Τα παιδιά λειτουργούν μιμητικά ενώ οι γονείς αποτελούν τα «μάτια τους στον κόσμο». Η διασφάλιση μίας σταθερής και ασφαλούς σχέσης γονέα - παιδιού, η αμοιβαία σχέση σεβασμού μεταξύ γονέα και εκπαιδευτικού καθώς και οι θετικές αναφορές του γονέα προς την έννοια του σχολείου αποτελούν  επίσης βοηθητικές παραμέτρους για ένα ελκυστικότερο σχολείο. Οι περισσότεροι έχουμε –τουλάχιστον- μία όμορφη ανάμνηση από το σχολείο, ας τη μοιραστούμε με τα παιδιά μας πριν χτυπήσει το κουδούνι!

 

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.


ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Feinberg, T. (2004). Back-to-school transitions: Tips for parents. National Association of School Psychologists.
Knopf, A. (2016). Back-to-school tips for children of all ages. The Brown University Child and Adolescent Behavior Letter, (32),1-2.
Χούπας, Ι.Κ. (2010). Συναισθηματικοί παράγοντες στο σχολικό περιβάλλον. Επιστημονικό Βήμα, (13), 15-23.