Διατηρώντας τα παιδιά σε ψυχική φόρμα και το καλοκαίρι

26 Ιουνίου 2018

«Επιτέλους ήρθε το καλοκαίρι! Ούτε μαθήματα, ούτε πρωινό ξύπνημα! Θα μπορώ να κάνω ό, τι θέλω, όταν το θέλω και χωρίς να μου λέει κανείς τίποτα… αλλά τι είναι αυτό που θέλω»;;


Το καλοκαίρι είναι η περίοδος του χρόνου που κυρίως για τα παιδιά ταυτίζεται με την ανεμελιά, την ξεγνοιασιά, τα παιχνίδια και γενικά τις ατελείωτες ώρες που δεν έχεις τι να κάνεις.


Τους προηγούμενους μήνες τα παιδιά είχαν ένα πρόγραμμα που απαιτούσε σταθερότητα και συνέπεια. Η μελέτη των μαθημάτων, ο έλεγχος των γνώσεών τους τόσο μέσα από τα διαγωνίσματα όσο και καθημερινά μέσα στην τάξη απαιτεί από τους μαθητές  και τις μαθήτριες  κόπο και χρόνο. Επίσης, όλη η οικογένεια προσαρμόζεται στο πρόγραμμα των παιδιών, καθώς οι γονείς μπορεί να αφιερώνουν χρόνο για να βοηθήσουν τα παιδιά στο διάβασμα προκειμένου να πετύχουν τα βέλτιστα στο σχολείο αλλά και να υποστηρίξουν τα παιδιά σε δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο που τα βοηθούν να εξερευνήσουν τα ενδιαφέροντά τους και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους.


Μετά από αυτή την περίοδο, το καλοκαίρι έρχεται να ξεκουράσει, να ανακουφίσει τόσο τους μικρούς όσο και τους μεγάλους, καθώς κάποιες υποχρεώσεις των μικρότερων μελών φεύγουν από την ατζέντα της οικογένειας.


Στην αρχή τα παιδιά νιώθουν απίστευτη χαρά, καθώς συνειδητοποιούν ότι μπορούν να εκμεταλλευτούν τον ελεύθερο χρόνο τους όπως επιθυμούν. Όμως, ενώ τα παιδιά βγαίνουν από το πρόγραμμα τους δεν συμβαίνει το ίδιο με τους γονείς οι οποίοι τις περισσότερες φορές εργάζονται. Για παράδειγμα, παρατηρείται τα παιδιά να αλλάζουν τις συνήθειές τους ως προς τον ύπνο δηλαδή να μένουν αργά μέχρι το βράδυ και να κοιμούνται κατά τη διάρκεια της ημέρας. Το γεγονός αυτό μπορεί να προκαλέσει έναν αποσυντονισμό στην υπόλοιπη οικογένεια. Στην αρχή, η παραπάνω κατάσταση μπορεί να αρέσει στα παιδιά, καθώς μπορεί να δουν ταινίες ή να παίζουν παιχνίδια στον υπολογιστή. Όμως, αν αυτό το πρόγραμμα συνεχιστεί κατά τη διάρκεια όλου του καλοκαιριού μπορεί να του/της  δημιουργήσει συναισθήματα ανησυχίας, εκνευρισμού ή πλήξης.  Τα συναισθήματα αυτά μπορεί να είναι αρκετά έντονα κατά την περίοδο αυτή λόγω της έλλειψης ενός προγράμματος.


Το παιδί ανάλογα με την ηλικία που βρίσκεται και την ωρίμανση που έχει κατακτήσει μπορεί να βρει τρόπους για να ξεφύγει από αυτά τα συναισθήματα.  Ο γονιός καλείται να κατανοήσει και να σεβαστεί τις ανάγκες του παιδιού για ξεκούραση αλλά και να το βοηθήσει να έρθει σε επαφή με τις επιθυμίες του.


Το πρώτο βήμα για τον γονιό είναι όταν δει να βγαίνουν αυτά τα συναισθήματα να ρωτήσει το παιδί του πως θα ήθελε πραγματικά να περάσει το καλοκαίρι και αν το ικανοποιεί πως έχει εκμεταλλευτεί μέχρι στιγμής το χρόνο του. Με αυτό τον τρόπο, το παιδί μπορεί να εστιάσει και να ανακαλύψει πράγματα που δεν είχε σκεφτεί.


Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να υπάρχει μια σταθερότητα σε κάποιο πρόγραμμα ύπνου και φαγητού, ώστε τα παιδιά να μην βγαίνουν εκτός δομής, η οποία είναι σημαντική και κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ωφελεί και τη σωματική υγεία των παιδιών.


Η απουσία υποχρεώσεων των παιδιών μπορεί να είναι ευκαιρία για τους γονείς να αυξήσουν τον  χρόνο που περνούν μαζί  ποσοτικά και ποιοτικά. Τα μπάνια στις θάλασσες, τα παιχνίδια στις παραλίες, οι εκδρομές, η επαφή με τη φύση, δουλειές μέσα στο σπίτι που κάνει όλη η οικογένεια μαζί, όπως το μαγείρεμα ενός φαγητού είναι ευκαιρίες για να αυξήσει την επαφή και να έρθει συναισθηματικά πιο κοντά όλη η οικογένεια.


Αρκεί οι ίδιοι οι γονείς να αναπολήσουν τι αναμνήσεις έχουν από τα καλοκαίρια της παιδικής τους ηλικίας για να μπορέσουν να κατανοήσουν και να καλύψουν τις ανάγκες των παιδιών την περίοδο του καλοκαιριού.


Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών 116111» ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.