20 χρόνια, 20 φωνές, 20ή επέτειος της Διεθνούς Γραμμής Βοήθειας για τα Παιδιά (CHI): «Το Χαμόγελο του Παιδιού»

20 Ιουλίου 2023

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» ως μέλος του Διεθνούς Δικτύου για τις Γραμμές Βοήθειας για Παιδιά (Child Helpline International-CHI), το οποίο έχει ως στόχο τη δημιουργία και ενδυνάμωση δωρεάν εθνικών γραμμών βοήθειας για παιδιά σε όλο τον κόσμο και την υπεράσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών,  λειτουργεί στην Ελλάδα την Ευρωπαϊκή Γραμμή Στήριξης Παιδιών & Εφήβων 116111, η οποία υπάγεται στο Διεθνές Δίκτυο του CHI.

Στο πλαίσιο αυτό και με αφορμή ότι το 2023 σηματοδοτεί την 20ή επέτειο της Διεθνούς Γραμμής Βοήθειας για τα Παιδιά, η CHI προσκάλεσε 20 από τα μέλη της - από όλο τον κόσμο- να μοιραστούν τις ιστορίες τους σε μια ειδική σειρά που θα διαρκέσει από τώρα μέχρι την Παγκόσμια Ημέρα του Παιδιού στις 20 Νοεμβρίου 2023. Με αυτόν τον τρόπο γιορτάζει αυτή τη σπουδαία περίσταση ενώ παράλληλα αναδεικνύει και το έργο των μελών της.

Παραθέτουμε παρακάτω το κείμενο για «Το Χαμόγελο του Παιδιού»

*

ΕΛΛΑΔΑ: ΤΟ ΧΑΜΌΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΎ

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» ιδρύθηκε το 1995 από τον 10χρονο Ανδρέα Γιαννόπουλο, ο οποίος εξέφρασε στο ημερολόγιό του την επιθυμία να δημιουργήσει έναν οργανισμό ώστε όλα τα παιδιά να έχουν προστασία, αγάπη, στοργή, ενδιαφέρον και σεβασμό.

Το όνειρο του 10χρονου Ανδρέα έγινε πραγματικότητα και σήμερα «Το Χαμόγελο του Παιδιού», αναγνωρισμένο διεθνώς, με όραμα να φέρει το χαμόγελο σε κάθε παιδί, υλοποιεί πανελλαδικά, 365 ημέρες το χρόνο, 24 ώρες το 24ωρο, αποτελεσματικές και άμεσες ενέργειες για την πρόληψη και θεραπεία παιδιών που κινδυνεύουν ή έχουν ανάγκη.

Με οδηγό το όραμα του Ανδρέα, εργαζόμαστε όλα αυτά τα χρόνια για να υποστηρίξουμε παιδιά στην Ελλάδα που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας, φτώχεια, εξαφάνιση ή είναι θύματα βίας ή/και εκμετάλλευσης. Η προσέγγισή μας είναι ολιστική, παρέχοντας ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών πρόληψης, θεραπείας και φροντίδας. Μία από τις σημαντικότερες δραστηριότητες του Οργανισμού είναι η λειτουργία Γραμμών Άμεσης Βοήθειας και Γραμμών Βοήθειας. Συγκεκριμένα, λειτουργεί τρεις τηλεφωνικές γραμμές/γραμμές βοήθειας για παιδιά: την Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά SOS 1056, την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000 και την Ευρωπαϊκή Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά και Εφήβους 116111.

Οι τηλεφωνικές γραμμές/γραμμές βοήθειας στελεχώνονται αποκλειστικά από εξειδικευμένους κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και είναι διαθέσιμες πανελλαδικά, 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες το χρόνο, ενώ οι κλήσεις είναι δωρεάν. Δίνοντας έμφαση στην επικοινωνία με παιδιά και εφήβους, εκτός από την τηλεφωνική επικοινωνία, δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να «μιλήσουν» μαζί μας μέσω email, chat και social media.

Επιπλέον, οι τηλεφωνικές γραμμές/γραμμές βοήθειας συνδέονται με το 112, τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης, και συνδέονται με τη Γραμμή Βοήθειας SAWA στην Παλαιστίνη. Η SAWA είναι επίσης μέλος της Διεθνούς Γραμμής Βοήθειας για τα Παιδιά και λειτουργεί ως διερμηνέας για αραβόφωνα άτομα στη χώρα μας. Επιμελητικώς, οι γραμμές είναι εξοπλισμένες με μηχανήματα και λογισμικό τελευταίας τεχνολογίας και λειτουργούν σε επτά διασυνδεδεμένα τηλεφωνικά κέντρα ως ένα. Αυτό εξασφαλίζει μέγιστο χρόνο αναμονής 12 δευτερολέπτων για κάθε κλήση! Τα τηλεφωνικά κέντρα βρίσκονται σε:

  • Αττικής (Αγία Παρασκευή, Μαρούσι, Πειραιάς και Καρέας)
  • Θεσσαλονίκη
  • Πάτρα
  • Καβάλας
  • Ηράκλειο Κρήτης

Υπάρχει επίσης διασύνδεση με τα Κέντρα Άμεσης Κοινωνικής και Ιατρικής Παρέμβασης του Οργανισμού σε όλη την Ελλάδα και συγκεκριμένα σε Λάρισα, Κέρκυρα, Χαλκίδα, Κόρινθο, Πύργο, Ρέθυμνο και Χανιά. Αξίζει να σημειωθεί ότι «Το Χαμόγελο του Παιδιού», επιθυμώντας να διασφαλίσει την απρόσκοπτη λειτουργία των Γραμμών υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, διαθέτει Τηλεφωνικό Κέντρο Έκτακτης Ανάγκης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος (Περιοχή Ανάκαμψης Καταστροφών).

Γενικά, «Το Χαμόγελο του Παιδιού», ως αξιόπιστος συνεργάτης ΜΚΟ του Facebook, χρησιμοποιεί καινοτόμες τεχνολογίες χάρη στην υποστήριξη και συνεργασία διεθνών ιδρυμάτων και εταιρειών τεχνολογίας και τηλεπικοινωνιών στην Ελλάδα που προσφέρουν τις υπηρεσίες τους δωρεάν για την παροχή ολιστικών υποστήριξη σε όλα τα παιδιά που χρειάζονται βοήθεια.

Οι υπηρεσίες που παρέχονται μέσω των γραμμών βοήθειας είναι οι εξής:

Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά SOS 1056

  • Λήψη ανώνυμων και εμπιστευτικών αναφορών για παιδιά που κινδυνεύουν (κακοποίηση, εκμετάλλευση, εμπορία, ασυνόδευτα παιδιά).
  • Ενεργοποίηση διαδικασιών για την άμεση παροχή προστασίας των παιδιών σε κίνδυνο (επιτόπια παρέμβαση).
  • Ενεργοποίηση διαδικασιών για τη φροντίδα κακοποιημένων παιδιών στα νοσοκομεία (μεταβατική φάση).
  • Διαχείριση αιτημάτων για στέγαση κακοποιημένων παιδιών στα 11 Σπίτια του Φορέα.
  • Παροχή καθοδήγησης για διάφορα θέματα και διευκόλυνση της αλληλεπίδρασης με άλλες υπηρεσίες.
  • Κινητοποίηση εθελοντών αιμοδοτών.

Για την υλοποίηση των παραπάνω, στη διάθεση της Γραμμής Βοήθειας βρίσκονται τα Οχήματα Επειγόντων Περιστατικών, οι Κινητές Μονάδες Εντατικής Θεραπείας και οι Μονάδες Εντατικής Θεραπείας Νεογνών και Παιδιατρικών, που είναι διαθέσιμες όλο το 24ωρο.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» λειτουργεί την Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά SOS 1056 από το 1997. Το 2007, η Γραμμή αναγνωρίστηκε ως η Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά στην Ελλάδα και διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας που αντιμετωπίζουν τα παιδιά , συμπεριλαμβανομένης της σωματικής, σεξουαλικής και ψυχολογικής κακοποίησης, παραμέλησης, εκφοβισμού, εμπορίας και εκμετάλλευσης.

Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» λειτουργεί την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά 116000, η οποία προσφέρει δωρεάν υποστήριξη στα εξαφανισμένα παιδιά και τις οικογένειές τους. Λαμβάνει επίσης ανώνυμες πληροφορίες για αγνοούμενα παιδιά, συμπεριλαμβανομένων φυγάδων εφήβων, απαγωγής από τρίτο άτομο, απαγωγής γονέων και ανησυχητικών εξαφανίσεων, και τις προωθεί στις αρμόδιες αρχές.

Η τηλεφωνική γραμμή 116000 είναι διαθέσιμη 24 ώρες την ημέρα και υποστηρίζεται από τους ακόλουθους επιχειρησιακούς πόρους:

  • Η Ομάδα Έρευνας & Διάσωσης «Θανάσης Μακρής», η οποία περιλαμβάνει πιστοποιημένες Ομάδες Κυνοειδών.
  • Εξειδικευμένος τεχνικός εξοπλισμός όπως τζιπ, ATV, μηχανάκια, και ασθενοφόρα.
  • Το Κέντρο Επιχειρήσεων κινητής τηλεφωνίας «Οδυσσέας».

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» λειτουργεί την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά116000 από το 2007, αφού του εκχωρήθηκε ο αριθμός από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων. Το 2016, η Γραμμή 116000 στην Ελλάδα έλαβε πιστοποίηση με μέγιστη βαθμολογία 100% κατά την αξιολόγηση και των 116000 τηλεφωνικών γραμμών σε όλη την Ευρώπη που διεξήγαγε η Missing Children Europe. Έχει επίσης αναγνωριστεί ως info desk για το trafficking μέσω του χρηματοδοτούμενου από την ΕΕ προγράμματος VICTOR.

Ευρωπαϊκή Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά και Εφήβους 116111

Από το 2015 και μετά από ανάθεσή του από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, «Το Χαμόγελο του Παιδιού» λειτουργεί και η Ευρωπαϊκή Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά και Εφήβους 116111, παρέχοντας δωρεάν ψυχολογική υποστήριξη σε παιδιά και ενήλικες. Μια ομάδα εξειδικευμένων ψυχολόγων είναι διαθέσιμη για να προσφέρει υποστήριξη σε θέματα που απασχολούν

 

 «Από την αρχή, ''Το Χαμόγελο του Παιδιού'' θεωρούσε τις συνεργασίες με ομοϊδεάτες οργανισμούς και δίκτυα από όλο τον κόσμο πολύ σημαντικές, προκειμένου να μάθουν για τα διεθνή πρότυπα, να ανταλλάξουν καλές πρακτικές και να αποφύγουν την επανεφεύρεση του τροχού, ενώ παράλληλα θα ενωθούν. δυνάμεις για την καλύτερη υποστήριξη των παιδιών πέρα ​​από τα σύνορα.

»''Το Χαμόγελο του Παιδιού'' συμμετείχε ενεργά στις πρώτες συναντήσεις με άλλους ομοϊδεάτες οργανισμούς που λειτουργούν γραμμές βοήθειας σε άλλες χώρες και υποστήριξε σθεναρά την ιδέα της δημιουργίας ενός Διεθνούς Δικτύου για Γραμμές Βοήθειας για Παιδιά. Ο Οργανισμός εντάχθηκε στην Child Helpline International το 2003 ως ένα από τα ιδρυτικά μέλη, και έκτοτε είναι πολύ ενεργό μέλος, συμμετέχοντας στην παγκόσμια προσπάθεια δημιουργίας και ενίσχυσης εθνικών γραμμών βοήθειας για παιδιά σε όλο τον κόσμο, προώθηση της άμεσης συνεργασίας, ανταλλαγής καλών πρακτικών και ανταλλαγή τεχνογνωσίας με κοινό στόχο την προστασία και προστασία των παιδιών.

»Πράγματι, κατά τη διάρκεια των 20 ετών, »''Το Χαμόγελο του Παιδιού'' έχει ωφεληθεί πολύ από το να είναι μέρος της παγκόσμιας πρωτοβουλίας, προσπαθώντας να πληροί τα υψηλότερα πρότυπα, συλλέγοντας δεδομένα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες. Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα συγκεκριμένα αποτελέσματα της ένταξής της είναι η διμερής εταιρική σχέση που δημιούργησε με ένα συνάδελφό της στην Παλαιστίνη,

»Με την υποστήριξη της Child Helpline International, ο Οργανισμός δημιούργησε μια σύνδεση με τη Γραμμή Βοήθειας SAWA, επίσης μέλος, η οποία αποτελεί ένα καινοτόμο παράδειγμα ολοκληρωμένης και αποτελεσματικής χρήσης της τεχνολογίας προς όφελος των παιδιών. Μετά από εκτεταμένες τεχνικές προετοιμασίες και προσπάθειες, τα τηλεφωνικά τους κέντρα σε Ελλάδα και Παλαιστίνη συνδέθηκαν με επιτυχία. Αυτά τα κέντρα λειτουργούν ελεύθερα, 24/7, 365 ημέρες το χρόνο. Κατά συνέπεια, όταν ένας χειριστής στο ''Το Χαμόγελο του Παιδιού'' λαμβάνει κλήση από παιδί πρόσφυγα ή μετανάστη στην Ελλάδα που δεν μιλάει ελληνικά ή αγγλικά, ο χειριστής του τηλεφωνικού κέντρου της Παλαιστίνης μπορεί να συμμετάσχει στην κλήση μέσω ταυτόχρονης τηλεφωνικής σύνδεσης, προσφέροντας απαραίτητη υποστήριξη. Στόχος αυτής της διασύνδεσης είναι η παροχή άμεσης εξατομικευμένης υποστήριξης με βάση το γλωσσικό και πολιτιστικό υπόβαθρο των παιδιών.

»''Το Χαμόγελο του Παιδιού'' παίζει σημαντικό ρόλο στη βοήθεια των παιδιών και των οικογενειών τους, παρέχοντας έναν ασφαλή χώρο για να μοιραστούν τις ανησυχίες τους, να αναζητήσουν καθοδήγηση και να βρουν βοήθεια. Κάθε κλήση και υπόθεση που διεκπεραιώνεται αντιπροσωπεύει μια ευκαιρία να επηρεάσουν διαρκώς τις ζωές των παιδιών.

»Μαζί, εργαζόμαστε για να κάνουμε μια θετική διαφορά, μία κλήση τη φορά.

»Ως ένας από τους ιδρυτές, ελπίζουμε μόνο να δούμε την Child Helpline International να αναπτύσσεται περαιτέρω, φέρνοντας στο πλοίο όλο και περισσότερα μέλη, ενθαρρύνοντας και βοηθώντας στη δημιουργία γραμμών βοήθειας σε περισσότερες χώρες, βελτιώνοντας συνεχώς την ποιότητα των υπηρεσιών των υπαρχουσών γραμμών βοήθειας προς όφελος των παιδιών που μας πλησιάζουν.

Κώστας Γιαννόπουλος

Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, «Το Χαμόγελο του Παιδιού»

Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Εκφοβισμού

Επίτιμος διδάκτορας του Τμήματος Παιδαγωγικής & Κοινωνικής Εργασίας του Πανεπιστημίου Πατρών

Φωνές Παιδιών & Νέων

«Αν μια μητέρα αποπειραθεί να αυτοκτονήσει, φταίει το παιδί;»

Αυτό που λέμε πάντα στο «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και στην Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά SOS1056 είναι ότι κάθε κλήση είναι μια ευκαιρία για να σωθεί ένα παιδί. Αυτή η ευκαιρία δεν είναι πάντα προφανής και μπορεί να κρύβεται πίσω από μια σιωπηλή κλήση ή μια κλήση φάρσας.

Στο πλαίσιο μιας παιχνιδιάρικης πράξης, λάβαμε επίσης κλήση από μια έφηβη, περίπου 13 ετών, η οποία έμαθε για τη γραμμή βοήθειας αφού ψυχολόγοι από τον οργανισμό μας επισκέφθηκαν το σχολείο της για να παρέχουν πληροφορίες και διαδραστικές συνεδρίες σχετικά με το θέμα «Δικαιώματα του Παιδιού».

Αρχικά, η νεαρή κοπέλα τηλεφώνησε χωρίς να μιλήσει και αργότερα τηλεφώνησε ξανά χρησιμοποιώντας αστεία και επιθετική γλώσσα προς την κοινωνική λειτουργό (διαχειριστής κλήσεων). Η κοινωνική λειτουργός παρέμεινε ήρεμη και άκουσε το κάλεσμα, προσπαθώντας να βρει τρόπο να επικοινωνήσει με το παιδί. Τελικά, αναπτύχθηκε μια σχέση εμπιστοσύνης και ασφάλειας και η νεαρή κοπέλα άρχισε να τηλεφωνεί για να μοιραστεί νέα ή απλά να χαιρετήσει τον υπεύθυνο χειρισμού κλήσεων.

Κατά τη διάρκεια μιας συνομιλίας, το κορίτσι έθεσε μια ερώτηση: «Αν μια μητέρα αποπειραθεί να αυτοκτονήσει, φταίει το παιδί;» Αυτή η ερώτηση έγινε αφετηρία για την επικοινωνία τους, οδηγώντας το παιδί να εκμυστηρευτεί ότι η μητέρα του κάνει μη θανατηφόρες απόπειρες αυτοκτονίας και πιστεύει ότι φέρει κάποια ευθύνη για τις εμπειρίες της μητέρας της.

Η επικοινωνία μετατοπίστηκε στην αντιμετώπιση και διαχείριση των συναισθημάτων του θυμού, της ενοχής και της ντροπής του παιδιού. Ταυτόχρονα διενεργήθηκαν έλεγχοι ασφαλείας για την ευημερία του παιδιού. Η ανακουφισμένη νεαρή κοπέλα αποκάλυψε ότι είχε αρχίσει να αυτοτραυματίζεται στα χέρια και τα πόδια της λόγω των υψηλών επιπέδων άγχους. Έγιναν άμεσα μέτρα και επικοινωνήσαμε αμέσως με τη μητέρα της, η οποία δεν έδειξε προθυμία να συνεργαστεί για χάρη του παιδιού. Διατηρώντας τη διακριτικότητα για την αποφυγή περαιτέρω κινδύνου για το παιδί, συνεχίστηκε η επικοινωνία με τη μητέρα και ενημερώθηκαν οι αρχές προκειμένου να βρουν τις καλύτερες δυνατές λύσεις για το παιδί.

Σήμερα, 2 μήνες μετά, το παιδί συνεχίζει να καλεί τη γραμμή βοήθειας για να μιλήσει με τη νεοφώτιστη και αγαπημένη της φίλη, όπως περιγράφει η ίδια την κοινωνική λειτουργό. Το να έχει την ευκαιρία να μιλήσει σε μια γραμμή βοήθειας ανώνυμα, όποτε θέλει, χωρίς να αντιμετωπίζει κριτική, ήταν ζωτικής σημασίας για εκείνη.

Είμαστε εδώ για όλα αυτά τα παιδιά. Για τα παιδιά που δεν μπορούν να περιμένουν ένα ραντεβού, για εκείνα που ντρέπονται να επισκεφθούν το ιατρείο ενός ειδικού και για εκείνα που έχουν περιορισμένες ευκαιρίες να μιλήσουν. Είμαστε εδώ για να τους ακούσουμε και να τους στηρίξουμε.

«Ήθελα απλώς να σας ευχαριστήσω για όλα όσα κάνετε για όλα τα παιδιά στον κόσμο».

Τον Φεβρουάριο του 2023, στην Εθνική Γραμμή Βοήθειας για Παιδιά, SOS 1056, λάβαμε το πιο γλυκό και ενθαρρυντικό μήνυμα να συνεχίσουμε. Ο μικρός Μ., ένα 10χρονο αγόρι, τηλεφώνησε στην τηλεφωνική γραμμή και είπε: «Γεια, ήθελα απλώς να σας ευχαριστήσω για όλα όσα κάνετε για όλα τα παιδιά στον κόσμο».

Αφού τον ευχαρίστησε, η ψυχολόγος που απάντησε στο τηλεφώνημα ρώτησε αν το παιδί χρειάζεται κάτι ή αν ήθελε κάτι συγκεκριμένο. Το παιδί απάντησε: «Αυτό, ευχαριστώ πολύ».

Στον μικρό μας φίλο, θέλουμε να ευχαριστήσουμε εσάς και όλους όσους στηρίζουν «Το Χαμόγελο του Παιδιού» και τα παιδιά που φροντίζει. Το 1995, ο 10χρονος Ανδρέας Γιαννόπουλος μας έδωσε ένα μήνυμα, ένα όραμα για όλα τα παιδιά που κινδυνεύουν στην Ελλάδα. Τα τελευταία 28 χρόνια, υπηρετήσαμε πιστά αυτό το όραμα για έναν καλύτερο κόσμο για όλα τα παιδιά.

Πηγή: https://childhelplineinternational.org/20-years-20-voices-the-smile-of-the-child-greece/