Επιτρέψτε στα παιδιά σας στις φετινές καλοκαιρινές διακοπές να… βαρεθούν!

19 Ιουλίου 2023

Επιτρέψτε στα παιδιά σας στις φετινές καλοκαιρινές διακοπές να… βαρεθούν!

Μέσα καλοκαιριού και τα παιδιά έχουν πλέον αρκετό ελεύθερο χρόνο, από υποχρεώσεις και σχολικά καθήκοντα. Είναι λογικά τα παιδιά, όπως και οι ενήλικες, να έχουν ανάγκη από χαλάρωση και διασκέδαση. Τι γίνεται όμως όταν η φράση «βαριέμαι» γίνεται η πιο συχνή έκφραση των παιδιών;

Αρκετοί γονείς διερωτώνται με ποιον τρόπο θα κρατήσουν απασχολημένα τα παιδιά τους.

  1. Δώστε «χώρο» στην πλήξη.

Η πλήξη μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν πολύτιμες δεξιότητες, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και στρατηγικές οργάνωσης, ενώ παράλληλα βοηθά τα παιδιά να διαχειρίζονται καλύτερα και μια ποικιλία ακαδημαϊκών καθηκόντων όπως ο σχεδιασμός μακροπρόθεσμων εργασιών και η ευελιξία όταν εργάζονται σε ομαδικές εργασίες.

Στην πραγματικότητα δεν είναι η ίδια η βαρεμάρα που έχει μεγάλη αξία, αλλά ο τρόπος που τη διαχειριζόμαστε. Η διαχείριση αυτή είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανότητά μας να εστιάζουμε την προσοχή μας και να αυτορυθμιζόμαστε. Τα παιδιά επιζητούν να ξεκινήσουν κάτι καινούριο, χρησιμοποιούν τη φαντασία τους και αναπτύσσουν τη δημιουργικότητά τους, ώστε να δοκιμάσουν νέες προκλήσεις, να πειραματιστούν, να τολμήσουν, και να εξελιχθούν. 

  1. Δημιουργήστε «Λίστα Δραστηριοτήτων».

Προτείνετε στα παιδιά να δημιουργήσετε από κοινού μία λίστα με δραστηριότητες που απολαμβάνει. Το παιδί μπορεί να ανατρέχει σε αυτή τη λίστα και να επιλέξει εκείνη που το ενδιαφέρει. Επαινέστε το παιδί κάθε φορά που καταφέρνει να επιλέξει από μόνο του. Η ενεργητική συμμετοχή των παιδιών προσφέρει θετική εικόνα για τον εαυτό, αίσθημα επάρκειας («μπορώ να ρυθμίσω τα δικά μου ζητήματα») και συμβάλει στην απόκτηση της αυτονομίας και ανεξαρτησίας.

Για παράδειγμα για μικρότερα παιδιά, μια λίστα δραστηριοτήτων θα μπορούσε να περιλαμβάνει:

  • Παρατήρηση ζωυφίων
  • Παιχνίδι με λούτρινα
  • Κατασκευή οχυρού με μαξιλάρια και παιχνίδι
  • Παιχνίδια που μπορούν να κατασκευάσουν κάτι (π.χ. Lego)
  • Πάζλ
  • Παιχνίδι σε φουσκωτή πισίνα
  • Ζωγραφική
  • Χειροτεχνία

Για μεγαλύτερα παιδιά και εφήβους, αντίστοιχα θα μπορούσε να περιλαμβάνει:

  • Επιτραπέζια παιχνίδια
  • Ζωγραφική ή άλλα έργα τέχνης
  • Αγορά βιβλίου σειράς, ώστε να υπάρξει συνέχεια
  • Κάποιο υπαίθριο έργο (δημιουργία κήπου)
  • Μάθετε έναν χορό ή δημιουργήστε ένα δικό σας χορευτικό
  • Παιχνίδι με νεροπίστολα
  • Αθλητικές δεξιότητες
  1. Αποδεχτείτε τη συναισθηματική δυσφορία.

Βοηθήστε τα παιδιά να αποδεχτούν τη δυσαρέσκεια που μπορεί να προκύψει από μία ενδεχόμενη αποτυχία. Αναπόφευκτα, μπορεί να υπάρξουν ανατροπές και τα πράγματα να μην εξελιχθούν όπως τα σχεδιάσατε. Συνεργαστείτε, σκεφτείτε μία εναλλακτική λύση και βοηθήστε το παιδί να κατανοήσει και να ελέγξει τα συναισθήματά του.

Μπορείτε να δώσετε μια θετική τροπή σε αυτό, ρωτώντας τα παιδιά τι λειτούργησε και τι όχι. Αν το παιδί σας πρέπει να μάθει πώς να επιμένει σε κάτι, ενθαρρύνετέ το να συνεχίσει να προσπαθεί. Βοηθήστε το παιδί σας να δημιουργήσει ένα διαφορετικό έργο με τα υλικά του, καθώς πάντα μια διαφορετική προσέγγιση είναι εξαιρετικά σημαντική

  1. Περιορίστε τις οθόνες.

Η απασχόληση των παιδιών με οπτικοακουστικά μέσα ψυχαγωγίας (υπολογιστής, tablet, κινητό, τηλεόραση) για να ανακουφιστούν από το αίσθημα της ανίας είναι μία «εύκολη» και ελκυστική επιλογή, ωστόσο, αποτελεί προσωρινή λύση που πιθανόν δυσχεραίνει την κατάσταση. Έρευνες υποδεικνύουν ότι τα παιδιά που χρησιμοποιούν τακτικά ηλεκτρονικά για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι πιθανότερο να αισθάνονται πλήξη, όταν δεν ασχολούνται με κάτι ανάλογο.

Για οποιαδήποτε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση, μπορείτε να καλέσετε στην «Ευρωπαϊκή Γραμμή Υποστήριξης Παιδιών» 116111 του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού», ώστε να συζητήσετε με έναν ψυχολόγο όλα αυτά που μπορεί να σας απασχολούν σε σχέση με το παιδί σας.

 

Βιβλιογραφία

Bench, S.W. & Lench, H.C. (2013). On the function of boredom. Behavioral Sciences, 3(3), 459-72.

Bittman, M., Rutherford, L., Brown, J., & Unsworth, L. (2011). Digital Natives? New and Old Media and Children's Outcomes. Australian journal of education, 55(2), 161-175

Drody, A. C., Ralph, B., Danckert, J., & Smilek, D. (2022). Boredom and Media Multitasking. Frontiers in psychology13, 807667.

Spacks, P. M. (1989). The necessity of boredom. The Virginia Quarterly Review, 65(4), 581-599.

Επιπλέον πηγές: https://childmind.org/article/the-benefits-of-boredom/