Σχολικός εκφοβισμός

Σχολικός εκφοβισμός

Οι κλήσεις στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056 καθημερινά αυξάνονται σε σχέση με το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού ή αλλιώς bullying . Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές καλούν ζητώντας συμβουλές για το πώς να διαχειριστούν τέτοια φαινόμενα, μέσα στα οποία νοιώθουν εγκλωβισμένοι.

 

Η απόκτηση γνώσης σε όλες τις καταστάσεις είναι το πρώτο και βασικό βήμα που πρέπει να γίνει για να μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Και στο σχολικό εκφοβισμό το πρώτο που πρέπει να ειπωθεί είναι τι δεν είναι σχολικός εκφοβισμός.

 

Σχολικός εκφοβισμός λοιπόν δεν είναι μια διαμάχη, σύγκρουση μεταξύ δυο μαθητών ή μαθητριών, δεν είναι το πείραγμα, το αστείο προς κάποιον συμμαθητή που γίνονται σε συγκεκριμένο χρόνο, δεν έχουν συνέχεια και δεν επηρεάζουν  την συναισθηματική κατάσταση των παιδιών. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα πιο σύνθετο φαινόμενο που αυτό που τον ξεχωρίζει από το πείραγμα και τον τσακωμό, είναι η ένταση του, η διάρκεια του,  η ανισορροπία δύναμης μεταξύ των εμπλεκόμενων μερών και η συναισθηματική επίδραση που έχει πάνω στα παιδιά.

 

Με λίγα λόγια ο σχολικός εκφοβισμός είναι μια κατάσταση επαναλαμβανόμενη, κατευθύνεται σε συγκεκριμένα παιδιά από παιδιά (πολλές φορές και ομάδα παιδιών) που υπερέχουν σωματικά  και έχουν ως αποτέλεσμα το παιδί που εκφοβίζεται να νοιώθει απομονωμένο, να βιώνει άγχος και φόβο, να παρουσιάζει σχολική άρνηση και διάφορες συναισθηματικές δυσκολίες.

 

Γενικά ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να περιλαμβάνει :

 Χτυπήματα

Απειλές, εκβιασμό, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία , διάδοση φημών

Εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές  δραστηριότητες,

Σεξουαλική παρενόχληση

Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του παιδιού που βιώνει εκφοβισμό

Ηλεκτρονικό bullying / cyber bullying. Το cyberbullying είναι ο εκφοβισμός που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών

 

Τις περισσότερες φορές τα παιδιά που βιώνουν εκφοβισμό δεν το λένε σε κανένα γιατί:

 Ντρέπονται.

Η ντροπή είναι ένα συναίσθημα που ακολουθεί τον σχολικό εκφοβισμό καθώς τα παιδιά νοιώθουν ότι όλοι γελάνε μαζί τους

Φοβούνται.

Τα παιδιά θεωρούν ότι δεν μπορεί να γίνει κάτι και φοβούνται ότι ο οποιοσδήποτε χειρισμός θα θυμώσει το παιδί ή τα παιδιά που το εκφοβίζουν και τα πράγματα θα χειροτερεύσουν

Νοιώθουν ότι φταίνε.

Η σκέψη των παιδιών είναι ενοχική και ιδιαίτερα σε καταστάσεις βίας. Θεωρούν ότι εκείνα φταίνε, ότι εκείνα προκάλεσαν αυτή την κατάσταση

Σκέφτονται ότι θα  απογοητεύσουν / στενοχωρήσουν τους γονείς τους.

Όλα τα παιδιά αποζητούν την αγάπη και τον θαυμασμό των γονιών τους. Θεωρούν λοιπόν ότι αν μάθουν οι γονείς τους αυτό που συμβαίνει θα απογοητευτούν και θα στενοχωρηθούν.

 

Γι’ αυτό οι γονείς θα πρέπει:

Να παρατηρήσουν τη συμπεριφορά του παιδιού τους. Οποιαδήποτε ξαφνική και χωρίς εμφανή αιτία αλλαγή στη συμπεριφορά τους, στη διάθεση τους, στην όρεξη τους, στον ύπνο τους, στη γνώμη τους για κάποια άτομα, στη σχολική τους παρουσία,  στην σχολική τους επίδοση πρέπει να τους προβληματίσει και διακριτικά να διερευνήσουν τι συμβαίνει.

Εάν αντιληφθούν ότι το παιδί τους βιώνει εκφοβισμό θα πρέπει σε πλαίσιο ασφάλειας και εμπιστοσύνης να κουβεντιάσουν με το παιδί τους για την εμπειρία του και γενικά για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού

Να αποενοχοποιήσουν το παιδί.

Να εξηγήσουν στο παιδί ότι κανείς δεν έχει το δικαίωμα να του φέρεται έτσι

Να επιβραβεύσουν το παιδί που συμμετείχε στην κουβέντα και αποκάλυψε σημαντικά πράγματα

Να μην βάλουν το παιδί σε διαδικασίες αντεκδίκησης. Δεν έχουν κανένα αποτέλεσμα

Να αναδείξουν στο παιδί τη σημασία του να έχει επικοινωνία με το δάσκαλο και να εξηγήσουν τη διαφορά του «μαρτυράω» από το «ζητάω» βοήθεια

Να θυμούνται ότι ο στόχος είναι να βοηθήσουν το παιδί τους και όχι να τιμωρηθεί το άλλο παιδί

Να επικοινωνήσουν με το δάσκαλο

Σε όλες τις περιπτώσεις θα πρέπει να επικοινωνήσουν με την  Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056, δωρεάν και ανώνυμα, η οποία είναι στελεχωμένη με κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους και λειτουργεί όλο το 24ώρο.

 

Το Χαμόγελο του Παιδιού έχει αναπτύξει πολλές δράσεις για την πρόληψη και διαχείριση καταστάσεων του Σχολικού Εκφοβισμού.

Το Τμήμα Ενημέρωσης Παιδιών, Γονέων και Εκπαιδευτικών πραγματοποιεί ομιλίες για το σχολικό εκφοβισμό σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς σε σχολεία σε όλη την Ελλάδα (βλ. http://www.hamogelo.gr/7-1/770/Enhmerosh-poidion--goneon-koi-ekpoideytikon)

Μέσω της Εθνικής Τηλεφωνικής Γραμμής για τα Παιδιά SOS 1056 πραγματοποιείται τηλεφωνική υποστήριξη για την διαχείριση τέτοιων φαινόμενων (βλ. http://www.hamogelo.gr/7-1/754/Ethnikh-thlefonikh-grammh-gia-ta-poidia-SOS-1056 )

Μέσω των Τμημάτων Κοινωνικής και Ψυχολογικής Στήριξης πραγματοποιείται συμβουλευτική στήριξη σε γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς (βλ. http://www.hamogelo.gr/7-1/767/Koinonikh-koi-psyxologikh-sthrixh-poidion)

Το Χαμόγελο του Παιδιού είναι ο συντονιστικός φορέας για την δημιουργία πανευρωπαϊκής καμπάνιας ευαισθητοποίησης και πληροφόρησης για το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού (βλ. http://www.hamogelo.gr/147.1/Erga-se-exelixh )

 

 

Εξαφανισμένα παιδιά

ΑΓΚΝΕ ΡΟΥΚΟΥΖΕΤΕ

Ημερομηνία γέννησης

9/10/1999

Ημερομηνία εξαφάνισης

14/5/2016

ΝΑΣΤΑΡΑΝ ΧΕΪΝΤΑΡΙ

Ημερομηνία γέννησης

2009

Ημερομηνία εξαφάνισης

22/1/2016

ΙΝΤΡΙΣ ΤΑΛΕΜΠ

Ημερομηνία γέννησης

18/5/2011

Ημερομηνία εξαφάνισης

8/1/2016

ΝΤΟΥΑ ΤΑΛΕΜΠ

Ημερομηνία γέννησης

30/12/2013

Ημερομηνία εξαφάνισης

8/1/2016

ΑΜΙΡ ΓΙΑΣΙΜ ΣΑΜΟ

Ημερομηνία γέννησης

11/2/2003

Ημερομηνία εξαφάνισης

10/12/2015

ΡΟΝΤΕΡ ΟΘΜΑΝ

Ημερομηνία γέννησης

10/02/2011

Ημερομηνία εξαφάνισης

11/11/2015

ΑΛΝΤ ΟΘΜΑΝ

Ημερομηνία γέννησης

3/01/2010

Ημερομηνία εξαφάνισης

11/11/2015

ΡΟΝΤΙ ΤΖΑΜΙΛ

Ημερομηνία γέννησης

5/7/2005

Ημερομηνία εξαφάνισης

21/10/2015

ΣΟΛΙΝ ΤΖΑΜΙΛ

Ημερομηνία γέννησης

1/11/2007

Ημερομηνία εξαφάνισης

21/10/2015

ΡΟΝΙ ΤΖΑΜΙΛ

Ημερομηνία γέννησης

15/01/2009

Ημερομηνία εξαφάνισης

21/10/2015

ΜΑΣΣΟΥΝ ΤΖΑΜΙΛ

Ημερομηνία γέννησης

9/9/2009

Ημερομηνία εξαφάνισης

21/10/2015

ΜΟΧΑΜΑΝΤ ΤΖΑΜΙΛ

Ημερομηνία γέννησης

2011

Ημερομηνία εξαφάνισης

21/10/2015

ΜΟΧΑΜΕΤ και ΑΜΠΑΣ ΑΛΚΑΦΑΝΤΖΙ

Ημερομηνία γέννησης

23/8/2005 - 10/9/2010

Ημερομηνία εξαφάνισης

13/9/2015

ΑΓΙΑ ΑΚΙΛ ΑΜΠΝΤΟΥΛΒΑΧΙΝΤ ΑΛΣΑΕΝΤΙ

Ημερομηνία γέννησης

1/4/2002

Ημερομηνία εξαφάνισης

11/9/2015

ΣΑΓΙΑΝΤ ΑΚΙΛ ΑΜΠΝΤΟΥΛΒΑΧΙΝΤ ΑΛΣΑΕΝΤΙ

Ημερομηνία γέννησης

5/11/2007

Ημερομηνία εξαφάνισης

11/9/2015

ΑΧΜΕΝΤ ΑΚΙΛ ΑΜΠΝΤΟΥΛΒΑΧΙΝΤ ΑΛΣΑΕΝΤΙ

Ημερομηνία γέννησης

20/4/2004

Ημερομηνία εξαφάνισης

11/9/2015

ΟΛΙΒΙΑ ΕΝΘΙΝΑΣ ΧΛΟΝΤ

Ημερομηνία γέννησης

25/04/2008

Ημερομηνία εξαφάνισης

31/12/2011

LEONG JIN KUOK

Ημερομηνία γέννησης

22/08/1983

Ημερομηνία εξαφάνισης

27/9/2011

BENEDETTA BIENAIME

Ημερομηνία γέννησης

30/10/2006

Ημερομηνία εξαφάνισης

15/4/2011

ALESSIA SCHEPP

Ημερομηνία γέννησης

-

Ημερομηνία εξαφάνισης

30/1/2011

LIVIA SCHEPP

Ημερομηνία γέννησης

-

Ημερομηνία εξαφάνισης

30/1/2011

SAMEEM FAZLI

Ημερομηνία γέννησης

24/12/2000

Ημερομηνία εξαφάνισης

14/7/2009

MATEO DULLIA

Ημερομηνία γέννησης

28/9/2007

Ημερομηνία εξαφάνισης

7/9/2008

ANDREA LIPONI

Ημερομηνία γέννησης

2/8/1986

Ημερομηνία εξαφάνισης

8/6/2008

ZAHRA MOSA

Ημερομηνία γέννησης

-

Ημερομηνία εξαφάνισης

16/2/2008

ΧΑΛΙΛ ΑΛΕΙΣΑ

Ημερομηνία γέννησης

5/1/1990

Ημερομηνία εξαφάνισης

22/6/2007

MADELEINE McCANN

Ημερομηνία γέννησης

12/5/2003

Ημερομηνία εξαφάνισης

3/5/2007

SIMON ANDREEA

Ημερομηνία γέννησης

1996

Ημερομηνία εξαφάνισης

15/12/2005

ΣΤΗΒΕΝ ΚΟΥΚ

Ημερομηνία γέννησης

1985

Ημερομηνία εξαφάνισης

1/9/2005

ΝΤΕΝΙΣ ΠΙΠΙΤΟΝ

Ημερομηνία γέννησης

26/10/2000

Ημερομηνία εξαφάνισης

1/9/2004

ΑΡΤΟΥΡ ΤΣΑΡΙΑ

Ημερομηνία γέννησης

12/8/1995

Ημερομηνία εξαφάνισης

9/7/2004

ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΗΣ

Ημερομηνία γέννησης

28/10/1984

Ημερομηνία εξαφάνισης

30/6/2000

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΟΠΟΥΛΟΣ

Ημερομηνία γέννησης

5/3/1982

Ημερομηνία εξαφάνισης

24/6/1992

BEN NEEDHAM

Ημερομηνία γέννησης

29/10/1989

Ημερομηνία εξαφάνισης

24/7/1991

ΑΝΝΑ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΟΥ

Ημερομηνία γέννησης

26/6/1979

Ημερομηνία εξαφάνισης

19/8/1981

Ευρωπαϊκή γραμμή για τα εξαφανισμένα παιδιά 116-000

Videos

«Ανησυχώ για Το Χαμόγελο του Παιδιού…»